Abstract | Svrha je ovog rada prikazati kako se primjenom različitih nefarmakoloških i farmakoloških metoda kontrole ponašanja može pružiti kvalitetna zdravstvena skrb djeci. Metode kontrole ponašanja u dječjoj stomatologiji tehnike su koje se koriste kako bi se smanjila anksioznost, strah i nelagoda kod djece tijekom stomatoloških postupaka. Mnogobrojni su razlozi različitog dječjeg ponašanja u stomatološkoj ordinaciji: dob, tip odgoja, opće zdravlje, temperament, kultura, okolina itd. Stoga je za svako dijete potreban individualan pristup. U nefarmakološke metode ubrajaju se: oblikovanje ponašanja, metoda „reci-pokaži-učini“, kontrola glasa, neverbalno komuniciranje, potkrepljivanje ponašanja, odvlačenje pažnje, „pitaj-kaži-pitaj“, metoda „ruka preko usta“, protektivna stabilizacija, desenzibilizacija, ponašanje prema uzoru, stvaranje osjećaja kontrole, hipnoza, restrukturiranje pamćenja, kontrolirano multisenzorno okruženje, komunikacijski sustav za razmjenu slika. Farmakološka kontrola ponašanja može se postići minimalnom sedacijom prije početka tretmana, lokalnom anestezijom, dubokom sedacijom i općom anestezijom. Odabir metode kontrole ponašanja treba biti prilagođen svakom djetetu, uzimajući u obzir tip njihova nekooperativnog ponašanja. Stomatolog treba biti sposoban prilagoditi se specifičnim potrebama i reakcijama djeteta kako bi se osiguralo pozitivno iskustvo i uspješan ishod stomatološkog liječenja. |
Abstract (english) | The aim of this paper is to show how using various non-pharmacological and pharmacological methods of behavior control can provide quality health care to children. Behavior control methods in pediatric dentistry are techniques used to reduce anxiety, fear and discomfort in children during dental treatments.. There are many reasons for children's different behavior in the dental office: age, type of upbringing, general health, temperament, culture, environment, etc. Therefore, an individual approach is needed for each child. Non-pharmacological methods include: shaping behavior, tell-show-do method, voice control, non-verbal communication, reinforcement of behavior, distraction, ask-tell-ask, hand over mouth method, protective stabilization, desensitization, behavior according to a model, enhancing control, hypnosis, memory restructuring, controlled multisensory environment, image exchange communication system. Pharmacological control of behavior can be achieved with minimal sedation before the start of treatment, local anesthesia, deep sedation and general anesthesia. The choice of behavior control method should be adapted to each child, taking into account the type of their uncooperative behavior. The dentist should be able to adapt to the specific needs and reactions of the child in order to ensure a positive experience and successful outcome of dental treatment. |